Stránky

úterý 23. října 2012

Mlsné knížky :)



Jak už jste si určitě všimli, ráda jím i vařím a taky o jídle ráda čtu, nejen kuchařky, ale i příběhy, které se kolem jídla tak nějak točí. A z této "kratochvíle" jsem pro vás vybrala pár tipů.




Tisíc dnů v Benátkách – Marlena de Blasi vypráví svůj životní příběh. Píše o své lásce k muži,  k novému domovu a samozřejmě k jídlu. Ke konci knihy přidává pár autentických benátských receptů
Jeden vám sem hodím :)
Sgroppino - Citrónová zmrzlina s vodkou a šumivým vínem
Podle Marleny je to návykový závěr téměř každého oběda či večeře, která se podává ve všech osteriích a ristorantech po celých Benátkách.
¼ litru citrónové zmrzliny nebo sorbetu
4-6 kostek ledu
100 ml vodky
šálek Prosecca nebo jiného sektu
nastrouhaná kůra z 1 citrónu
Vše až na kůru vložte do mixéru a mixujte tak dlouho, dokud nevznikne hustá krémovitá hmota, která se téměř nedá vylít (mně teda vylít šla, asi málo zmrzlá zmrzka a málo vychlazená vodka) Přendejte ji do vychlazených skleniček a posypte citrónovou kúrou. Servírujte s malými lžičkami. Moje verze byla trochu tekutá, takže se dala usrkávat. Příště se budu snažit mít i řádně vychlazenou vodku a není možné, že to nedotáhnu k dokonalosti.

Tisíc dnů v Toskánsku – stejná autorka, jen se posunula o pár kilometrů jihozápadním směrem a tím pádem přináší nový příběh a pár nových krajových receptů.
Opět jeden geniálně jednoduchý – Chuťovka z pecorina s kaštanovým medem
Pro 2 osoby cca 20dkg pecorina,  kaštanový med  mírně nahřátý (nemám, nelámu si hlavu a beru ten, co je doma), čestvá bageta nebo pečivo co máte rádi. S dobře vychlazeným bílým vínem to nemá chybu.

Léto na Sicílii - do třetice stejná autorka tentokrát líčí drama zasazené do sicilských hor a do poválečného Palerma. Tohle není až tak mlsná knížka, už si ani nevybavuju jestli v ní nějaký ten recept byl či ne. Ale láska a obdiv k jídlu tu vystopovatelné určitě jsou.

Poslední mlsná knížka z italského prostředí je La Bella Vita od Vidy Adamoli, která s úctou líčí život jihoitalské vesničky a jejich obyvatel a samozřejmě že své čtenáře neochudí o nějaký ten tradiční recept.
Dnes je to o samých dezertech, holt jsem mlsná liška:), tak i z této knihy vám jeden nabídnu.
Ricotta condita
ricotta, rum, jemně umletá čerstvá káva, cukr, křehké mandlové sušenky
Všechny přísady dejte na stůl a každému dejte malou misku, v níž si podle chuti rozmíchá vidličkou ricottu s hltem rumu, mletou kávou a cukrem. Podávejte se sušenkami. K tomuto dezertu se skvěle hodí Marsala (dezertní italské víno) To jsem měla doma jen jednou, ale v pohodě se dá i portské. Ovšem neberte mě příliš vážně, nejsem someliér, jen píšu co mi jednoduše chunalo.

Polévka z granátových jablek od Marshy Mehranové je hodně zajímavý příběh o íránských sestrách, které se přistěhují do malého irského městečka a samozřejmě jejich přítomnost rozvíří tamní stojaté vody. Je to příběh o hledání nového domova, nových přátel a přitom provoněný vůněmi exotického koření.
Odtud jsem s úspěchem vyzkoušela polévku z červené čočky. Na perské dezerty jsem si netroufla :(
2 šálky neuvařené červené čočky
7 velkých nadrobno nakrájených cibulí
7 rozdrcených česnekových stroužků
1 lžička mleté kurkumy
4 lžičky mletého kmínu
olivový olej
5 šálků kuřecího vývaru
5 šálků vody
sůl
2 lžičky semínek černuchy (je možno nahradit mletým černým pepřem, ale jen špetkou!)
Do kastrolu dejte čočku zalijte vodou a přiveďte k varu. Nepřikrytou vařte 9 minut. Sceďte a odložte stranou. 6 nakrájených cibulí, česnek, kurkumu a kmín osmažte ve velkém hrnci na olivovém oleji dozlatova. Pak do hrnce přidejte čočku, vývar a vodu. Ochuťte, solí a černuchou nebo pepřem. Zaktyté vařte na mírném ohni 40 minut. Zbylou cibuli orestujte dokřupava (tohle klidně vynechám v Ikea mají šikovné pixle smažené cibulky) a ozdobte polévku na talíři.

Poslední mlsnou knihou, kterou doma mám, je Francouzský život od Jamese Hallera a najdete v ní příběh o jídle, cestování a přátelství v údolí Loiry. Recepty, rady a tipy jsou zakomponovány přímo v textu. Přiznám se, že podle této knihy jsem nevařila, ale urřitě to nebylo proto, že by recepty nestály za to. Spíš to bude tím, že jsou součástí textu a já si byla určitě líná udělat nějakou poznámku nebo záložku, když jsem je četla.

Tak snad jsem vám alespoň trochu udělala chutě. Možná by knížky byly i dobrým tipem na dárek, ale všechny už doma mám nějaký ten pátek, tak nevím, jestli jsou stále v prodeji. Google to jistí :)
A co vy, mlsáte a čtete rádi? Jedno nevylučuje druhé, spíš naopak jedno k druhému vybízí!
Krásné úterý,
tuttobene

14 komentářů:

  1. tak s takými kulinársko-zážitkovými knižkami by som určite zabodovala u mojej najdrahšie maminky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba Ti pak na oplátku bude dělat ty dobroty, co jsou uvnitř :)

      Vymazat
  2. Ty jsi senzační! Tyhle knížky miluju a kromě jedný mám doma všechny. Skvělý čtení pro pohodu a do nepohody! Jů, jsem ráda, že máme úplně stejný vkus ;-).
    P.S. a teď letím k tobě na giveaway!!
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, díky! Tak to jsem ráda, že jsem našla spřízněnou duši :)

      Vymazat
  3. Mňam! Všechno zní dobře! Tyhle mlsné knížky jsem nečetla, ale asi to bude moje nová vášeň!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se jen trochu bojím, že to není na dostatečném inelektuálním levelu. Přece jen je to o samých přízemních věcech jídle, lásce...... Asi proto se mi líbí :)))

      Vymazat
    2. No dyť!!! O ničem jiném ani číst nechci...

      Vymazat
  4. Jee...tak to leto na Sicilii bych si snad mela precit:)

    CHIC SICILY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je povinná četba pro Chic Sicily :)

      Vymazat
  5. Teda já jsem snad (kromě klasických kuchařek) nikdy podobný typ knížek nečetla. Ale jak o tom tak pěkně píšeš, tak zjišťuju, že by mě to možná i docela bavilo:) Nejvíc mě zaujala ta italská, citrónová zmrzlinka...mňam:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, to je takové citrónově svěží a alkoholově rozpustilé pohlazení žaludku na závěr :)
      Knížky o jídle jsou fajn, dopouručuju.

      Vymazat
  6. taky ráda jím, vařím a čtu :)
    z tvých typů si něco určitě vyberu a v nejbližší době vyrazím hledat do knihovny :)
    na svůj seznam připisuji: Léto na Sicílii a Francouzský život :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík, tak ať se dobře čtou a možná i žaludek z toho něco bude mít :)

      Vymazat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...