Stránky

úterý 9. července 2013

úlovky z cest

  V dovolenkovém duchu budeme pokračovat ještě i dnes. Letos jsme po téměř deseti letech opět vyrazili do Chorvatska. Moře máme rádi, středozemí je kouzelné, ale je nám bližší Řecko nebo Itálie. Asi je to o mentalitě místních. Určitě se Vás najde mnoho, které nebudete se mnou souhlasit a máte v Chorvatsku dobré přátele, ale já na Chorvaty nijak zásadní štěstí neměla a v jejich přítomnosti se necítím, a teď to bude znít 100% blbě a nafoukaně, hýčkaná. Často mám pocit jako bych tam byla já pro ně a ne oni pro mě. Naštěstí v hotelu, který jsme s ohledem na děti vybrali, jsem tento pocit neměla (ovšem za zmínku taky stojí, že hotelový řetězec není chorvatský). Ale to vůbec není to, o čem jsem dnes chtěla psát. Jádrem dnešního článku je to, co mě na místě (Zadar) zaujalo a co jsem nemohla nepřitáhnout domů. Župan to nebyl!

 Z jakéhokoliv místa přivážím kameny. Díky cestě autem jsem si i odtud mohla odtáhnout větších i velkých kousků nepočítaně. Kamenům sekundují šišky. Letos ještě přibyl i vavřín (bobkový list). Z těch pár větviček mám obzvlášť radost. Ve stánku se zeleninou jsem koupila i malý cop česneků, neskutečně předražený. Byly i velké copy, ovšem to jsem měla pocit, že mi prodejkyně nabízí jednolůžák na noc. S ženou za pultem se nedalo absolutně smlouvat. A já vůl jsem ten česnek tak moc chtěla, že to na mně muselo jít poznat (palice česneku místo očních panenek), proč by měla jít s cenou dolů, že. Radost tedy jen poloviční. Deli úlovek korunuje višnový likér Maraschino, původem právě ze Zadaru. Více se o něm můžete dočíst tady. A taky pár lahví ořechového a bitter likéru, ty ovšem nejsou tak fotogenické (rozumějte, že jsou od pohledu pěkně hnusné), proto na fotku přirozeně nešly. No a nakonec přichází doznání. Žádnou, absolutně žádnou kosmetiku ani vůni jsem si nepřivezla! Zklamala jsem Vás:D?

 Co si Vy rády vozíte z cest a dovolených? Těším se na vaše komentáře a
tuttobene:)

19 komentářů:

  1. Já si taky vozím z dovolené spíš kameny a jídlo. :) (Například taková cesta vlakem z Prahy s francouzskými sýry v batohu byla vcelku nezapomenutelná... :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, to si dovedu živě představit:DDD Kamarádka takhle v mladické nerozvážnosi kdysi táhla sýry autobusem až z Francie. Já zase jako malá dotáhla na pokoj neotevřené mušle (takovou jsem z nich měla radost, že je mám vcelku), to byl taky příšerný smrad:D

      Vymazat
    2. tak nám jednou ještě ve škole nakoupila sýry spolubydlící na pokoji hned první den ve Francii, další 3 noci tam bylo nedýchatelno, fakt se to nedalo!!!

      Vymazat
    3. To jste si užily real France:) Zážitky jsou vážně to nejlepší, co si člověk může přivést!

      Vymazat
  2. Skvělé úlovky :-), tak já možná taky letos poprvé vyrazím do Chorvatska...Co se týče lidí vzhledem k tomu, že jedeme na místo, kde byl můj muž už několikrát, do rodinného podniku tak doufám, že lidé budou příjemní - každopádně Řeky jsem si oblíbila okamžitě :-)...Máme to stejně: kameny a různé přírodniny tahám odevšad a taky mě potěší, když mi někdo něco takové daruje ze svých cest - neoprašuju starý porcelán ale kameny :-DD - zdobí většinou lodžii a bobkový list si doufám taky dovezu, naposledy jsem ho odtud dostala před x-lety, tak snad letos i sama natrhám - a alkohol? tak uvidím co bude k mání :) - já každopádně plánuju koupit olivový olej a olivy a hlavně a především šípkovou marmeládu,na kterou jsou Chorvati experti - klidně mi stačí jen ona :-)) - kosmetiku asi kupovat nebudu - žádnou Chorvatskou značku neznám :-) na to jsou asi jiné destinace třeba Paříž :-D....Měj se krásně!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeju krásnou dovolenou a ať vše vyjde podle vašich představ. Na šípkovou marmeládu jsem nenarazila. Ale cíleně jsem nehledala, zvažovala jsem hustou meruňkovou. Olivový olej byl v obchodech dost drahý, na trhu domácí by mohl být lepší. Přesto jsem nakonec olej koupila jako dárek pro rodinu. Velký výběr byl i co se medů týče, taky dobrý dárek pro blízké. A samozřejmě levandulový olej a všechnomožné levandulové:)
      Měj se krásně!

      Vymazat
    2. Jo, na šípkovou jsem zapomněla:) A už léta ji chci zkusit sama doma, ale pokaždé mi to na podzim nevyjde... Tak snad letos? A olej dělají domácí geniální. Stejně jako levadulový a rozmarýnový olej. Veronika

      Vymazat
  3. Já si vozím jen skvělé zážitky. Jednou jsem si přivezla kamínky z Chorvatska, ale stejně nají žádné využití, akorát jako pracholap :)

    SIMPLE LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zážitky jsou samozřejmě to nejlepší!!! Já ty kameny vystrkuju různě na terasu a na zahradu většinou do mís a květináčů. Doma vlastně žádné nezůstanou. Rozhodně neoprašuju:DDD

      Vymazat
  4. Já většinou na suvenýry zapomínám a zpětně vždycky nechápu, jak je to možné! :D Takže mi zbydou "jen" zážitky a pár fotek :)

    Svět podle S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "jen" zážitky a pár fotek je to nejdůležitější:)

      Vymazat
  5. Kamene musia byť :)) A figová marmeláda, a Maraschino, a všetko levanduľové. Kozmetiku jedine z Talianska, milujem ich drogérie a totálne odlišný sortiment.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fíková marmeláda, hned bych si dala a hlavně čersvé fíky, ty si na dovolené neodpustím. I teď se už nějaké na trzích objevovaly.
      Kterou kosmetiku z Itálie? Dočkáme se inspirace u Tebe na blogu? Přimlouvám se:D

      Vymazat
    2. Veru, čerstvé figy, ooooch mňam! Vieš čo, straašne dávno som v Taliansku nebola :( ale mám rada napr. sprcháče Vidal, šampóny Ultra Dolce (Ultra Doux u nás) - majú neskutočne veľa druhov, krásne obaly a vône, aj obyčajné Palmolivy tam majú neskutočný výber, značky Roberts, Lycia, Felce Azzura... Vždy sa tam v drogérke cítim ako v raji alebo na inej planéte! A Coccolino aviváže, to musí byť - plný kufor :D

      Vymazat
    3. Tak a teď mě to táhne do italské drogérky:D

      Vymazat
  6. Teda trvalo mi než jsem přišla na to jak vložit komentář, někam se mi to ztratilo:)
    Chorvatsko miluju (a jo, měla jsem štěstí na Chorvaty - ať už na dovolených tak v životě - mým nejbližším je právě Chorvat), moře, teplo, voňavý rozmarýn, grilovaná zelenina, sladká cibule, ryby, škeble... Už chci taky k moři! A dovezla sis hezké věci. Suvenýry (i jedlé) je třeba mít... Nikdy neodolám olivovému oleji a spoustě rozmarýnu:) Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyjímky potrzují pravidlo a nebo jsem jednoduše neměla štěstí:? Bylo mi dost nepříjemné, když mě s pětiletou dcerou nepustily v malém bistru velde pumpy (tam WC nebylo) na záchod. Přestože jsem nabídla, že zaplatím, barmanka na mě téměř vyjela, že otvírají až za 40minut. Občas se arogantně chovaly i pokladní. Zajímavé je, že se tak chovaly většinou ženy :(
      Jj v grilování a rožnění jsou mistři, to musím uznat.

      Vymazat
  7. Jako ty, internetová sestro, vozím si základní životní potřeby: chlast a žrádlo. Pro mne je tohle součástí poznávání země, narozdíl od manžela, který je konzerva a všude požírá ne teda přímo konzervy, ale těstoviny nebo pizzu. On si dá v mexické restauraci pastu a la bolognese, ve francouzské sýrové rizoto...což ovšem zdaleka nedostihne jeho syna z prvního manželství, tedy mého pastorka. Toho jsme měli sebou na auto-dovolené v Řecku, což znamená že jsme jedli 2x denně v nějaké úžasné vesnické a později přímořské domorodní taverně. Já jsem se obložila talířky všech tapas, co měli, džbán stolního, čerstvé džusy...a puboš vyžadoval jen a stále hranolky se smaženým kuřetem KFC style nebo hranolky se smaženým sýrem a kolu. Což prostě prostý Řek nepochopí a leckdy jsem očekávala útok na obranu řecké národní hrdosti, když najednou majitel hospody zbrunátněl při pohledu na kroutící se hubu adolescentovu nad prostřeným stolem s mými pochoutkami. Nakonec se nám ho podařilo přesvědčit, že saganaki je NORMÁLNÍ smažený sýr, naučil se za těch 14 dní v Řecku jediné sousloví "saganaki kefaloturi" a vyslovil ho celkem 28x. Manžel aspoň ochutná, tenhle spratek byl připraven se pozvracet u stolu, jakmile bychom ho přinutili olíznout grilovaný lilek. Divné, že jsem ho neshodila z Meteory...
    A nejedlé suvenýry taky: kosmetiku a vůně moc ne, pokud nejedu na kosmetickou výpravu. Mám v tomhle oboru vybrané dodavatele a ti se moc v terénu nevyskytují - a na lokální experimenty jsem zbabělec. Ale vozím si drobné šperky, nejraději mám barevné náramky s cingrlátky. Sušené ovoce, musím všechno ochutnat a jsem ochotná sežrat cokoliv, z čeho neleze nic živého. Jednou jsem si zobla v Turecku i z vaku s kadidlem, myslela jsem, že je to med.
    Často si vozím sazenice, semena, oplégry, ale musejí být získané cestou samosběru.
    Boty - jo, boty! Boty od lokálního ševce. Největší radost letošního léta: placaté červené sandálky od tureckého cavemana a saténové ručně šité střevíčky z obchodu od řeky Kwai, pošité říčníma perličkama a polodrahokamy z lokality a z Francie Vara lodičky a dvoje sandály na platformě (stejné, liší se jen barvou, ale já mám problém s tím výberem barev, však se to už ví) a z Tunisu zlatě vyšívané slaměné platformy se zlatými šňůrami... Já jsem vlastně SBĚRATEL!
    A vášnivě posíláme pohledy, z každé cesty okolo 30-40. Posíláte pohledy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověče neposíláme a když tak nad tím uvažuju je to strašná škoda. Od doby co nás úplně ovládnul mobil, píšeme sms a pohledy jsme natutty zazdili. Velká škoda, půjdu do sebe!
      Nesejři mě tady s botama! Nebýt rudé historie, možná pokračuje rodinná tradice a dnes v malé dílně s pár tovaryši na zakázku šiju taky. A jezdíš ke mně rozšiřovat sbírku!
      Jídlo jó, to já můžu, ochutnám vše, jediné co jsem nedala byly ústřice, ale bylo mi o deset míň. Vzhledem k expandující chutí do jídla s rostoucím věkem by to dnes nebyl asi problém. Problém je, jak se dostat k tak výtečnému zdroji, který jsem měla možnost ochutnat.
      Moje drahá polovička je v tomhle ohledu ještě o třídu výš. Sní naprosto vše. Takže v tomhle jsem za jedno. Dovolené se vždy točí kolem jídla.
      To chtělo velký ranec odvahy a asertvity vydat se na DOVOLENOU!!! s pastorkem. Ikdyž se mi v hlavě honí nejeden scénář, jak ho vytrestat, lépe řečeno vyhladovět, nakonec bych nejednala jinak.

      Vymazat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...