Stránky

pondělí 5. srpna 2013

Sezóna na talíři s eM a tutto


Domluvily jsem se s eM, že pro vás připravíme opět jeden ze společných článků. Z našich blogů je znát, alespoň v to doufám, že rády vaříme a ještě raději jíme. A když teď začíná nejkrásnější a nejhojnější období čerstvé sezónní zeleniny, řekly jsem si, že uvaříme na společné téma: rajčata a papriky. Mno, nějak mi papriky vypadly a jsou ve vedlejší roli, zatímco u eM se určitě blýsknou v té titulní.

Začnu předkrmem nebo prostou večeří, jak chcete.
rajčatová bruschetta

Rajčata zbavím vnitřních semínek a vodnaté dužiny, pokrájím na kostičky, v misce smíchám s jarní cibulkou, olivovým olejem, solí, pepřem a na kousíčky natrhanou čerstvou bazalkou. Tentokrát mi slimáci sežrali tu zahradní (mor na ně), tak jsem použila bazalkový olej. Všechno hezky promíchám a navrstvím na opečené plátky bagety nebo chiabatty.

Jako letní oběd nebo opět večeře skvěle poslouží tato polévka, která je mojí verzí gruzínské kuřecí polévky. Já bych vcelku ráda vařila gruzínský originál, jenže v tom je krom estragonu i hojně koriandru a ten já mám od svého master strávníka zakázán :(

Jak na to:
3 brambory na kostičky
2 najemno nakrájené cibule
olivový olej
1/2 kg kuřecích prsou nebo stehenních řízků na krájených na větší kousky
1/2 kg oloupaných rajčat opět na kostičky nebo plechovka loupaných rajčat
1/2 l kuřecího vývaru
svazek hladkolisté petržele (opravdu hladkolisté, na kudrnku zapomeňte)
2 stroužky česneku
sůl, pepř
Na rozpáleném oleji zpěním cibulku a přidám brambory, párkrát zamíchám a přihodím kuřecí maso. 10-15 minut restuju, přidám rajčata nebo plechovku a zaleju vývarem. Vařím 10 minut. Posolím, popepřím, přidám rozetřený česnek a nasekanou petržel, zamíchám a hned odstavím z ohně. Čerstvá bageta jde k této polívce skvěle. Na gruzínský originál si můžete zajít do karlínské Polévkárny.

Tak a teď přichází na řadu jídlo, které se u nás dělá hodně často. Špagety s boloňskou omáčkou podle Heleny Baker. Recept jsem našla v její knížce Kohout na víně a s boloňskou omáčkou, tak jak ji pojímá většina restaurací v mém okolí má společné jen jméno. Kuchařku (knihu) doporučuju všemi deseti. Pokud na ni někde narazíte, berte!

pramen: Helena Baker, Kohout na víně


Jak na to:
1kg mletého libovového hovězího (u nás někdy mixujem půl na půl s vepřovým, snad mi to paní Helena promine)
2 velké cibule
4 stroužky česneku
kousek čerstvého zázvoru
olivový olej
1/2 kg oloupaných rajčat (nebo 2 plechovky loupaných rajčat)
2 zelené papriky
1 mrkev
2 dcl suchého červeného vína (mně teda někdy ujede ruka a v hrnci skončí skoro polovina sedmičky)
hrst sušených hub. Pokud mám doma čerstvé žampiony, dávám je, pokud nemám žádné houby, jednoduše tuto ingredienci vynechávám.
hrst oregana
hrst bazalky
čerstvě nastrouhaný parmezán

Ve velkém hrnci rozehřeju olej a jemně nakrájenou cibuli nechám zesklovatět. Přidám mleté maso a zprudka opékám. Až se zatáhne a lehce opeče, přidám pokrájená rajčata, papriky na tenké proužky, mrkev na šikmá kolečka, houby a podleju vínem. Přikryju poklicí a dusím až je vše měkké. Těsně před koncem vaření, posolím, popepřím, přidám všechny bylinky, utřený česnek a nastrouhaný zázvor. Jestli připravujete omáčku dětem, tak zázvor raději vynechejte. Teď už jen krátce povařím a mám hotovo. Většinou si dáváme omáčku se špagetami a s nastrouhaným parmezánem, ale už jsme ji jedli jen s čerstvým pečivem a je skvělá i tak.

Poslední dnešní recept je ragů a la bourguignon. Není to pravý hovězí bourguignon, v tom totiž žádné rajčata ani papriky nenajdete. Pokud si chcet dopřát ten autentický, doporučuju tento Šárčin recept. Pokud se spokojíte s hovězím ragů, tak tady je.
Jak na to:
cca 1 kg hovězí kýty nakrájené na větší kostky
2 střední cibule
2 mrkve nakrájené na plátky
1 masité rajče (oloupané)
4 stroužky česneku
80 g slaniny na nudličky
bouquet garni (v gáze - svazek petrželky, tymiánu, rozmarýnu, bobkový list a pár kuliček pepře)
3dcl suchého červeného vína
hovězí vývar
olivový olej
sůl
lžička másla
lžíce hladké mouky

Ve velkém hrnci si nechám na olivovém oleji vyškvařit slaninu, zesklovatět cibulku a lehce osmahnu mrkev. Na pánvi zprudka opeču kostky hovězí kýty ze všech stran a přendám do hrnce. Výpek na pánvi zaliju červeným vínem, promíchám a podliju s ním maso v hrnci. Přidám oloupané a nakrájeně rajče, bouquet garni, rozetřený česnek, posolím a nechám minimálně 2 hodiny bublat a dusit na mírném ohni. Pokud je třeba podlévám hovězím vývarem nebo vodou. Přimlouvám se za vývar. Ke konci vaření vytáhnu z hrnce bouquet garni a přidám buerre manié, zní to okázale, ale  je to jen oříšek másla rozmíchaný se lžící hladké mouky. Mouka omáčku zahustí. Povařím ještě 10 minut a mám hotovo. Ragů si dáváme s čerstvou bílou bagetou a suchým červeným vínem. Výborné je, když se ragů den odleží, to se nám ale málokdy podaří.

Úkol na závěr: Použila jsem v některém z receptů vůbec papriku? :D
Mějte se krásně, dobře si uvařte a pořádně si jídlo vychutnejte! A já teď šupem letím k eM, protože tuším (mno vím), že mě tam čeká  parpiková haute cuisine!










25 komentářů:

  1. Teda to je krásné papáníčko, nejdříve eM a teď toto :) dala bych si hned!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Tak pokud se necháš inspirovat, doufám, že Ti bude chutnat!

      Vymazat
  2. Milá tutto, teda článek jsi zpracovala naprosto skvěle, jeden recept lepší než druhý a to já stihla jen dva :-). Bruschetky dělám taky, v tom horku mi kolikrát ke štěstí stačí jenom ony. Polévky miluju, a tahle kuřecí nemá chybu, hned si ji udělám, jen co dojíme tu moji...A bonus špagety - tak to je bomba (H. Baker si někde musím splašit, zatím jsem neznala)já taky míchám vepřové a hovězí a myslím, že to Helenka odpustí, osobně si myslím, že je to tak lepší :-).. A to nejlepší nakonec, strašně se těším až vyzkouším to ragú - mňam, udělala jsi mi takové chutě!!!! Tvoje otázka na závěr byla vtipná, já myslím, že papriku klidně snese i ta polévka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, ty už pro změnu víš, jak dlouho se třesu na plněné papriky:D Tu kuřecí doporučuju všemi deseti. Před pár lety jsem vyčetla recept v Elle a Table, věnovali tam celou dvoustranu Polévkárně a naštěstí se o tento recept podělili. Já už ho jen trochu upravila k všeobecné spokojenosti domácích strávníků. A určitě by se dala doladit parikou, to jo:)

      Vymazat
    2. Tak já dneska tu polévku právě chci dělat, vařím teď spíše až večer nějakou teplou véču a přes den si holky ohřejou polévku, když jsem v práci :-) (nebo spíš neohřejou spíš jen tak lehce prohřejou :-). Já teď všude cpu ten zázvor a mám pocit, že do téhle polévky by se taky šiknul :), když se dobře povaří, tak ani nepálí a dětem to neva. Já si taky všechny recepty pak různě tuním a upravuju. Třeba s tím kořením - koriandr a estragon a řekla bych i rozmarýn by mi doma teda vůbec neprošel. To jsem si koupila římský kmín (je dost aromatický)a zatím jsem si netroufla ho někam vrazit:). Těším se, až napíšeš, jak dopadly Tvoje plněné papričky!Pa měj se krásně

      Vymazat
    3. Věřím, že se povede a jsem zvědavá, jestli bude chutnat. Věřím, že bude! Na papriky se chystám, buď o víkendu nebo během následujícího týdne. Report dodám:)

      Vymazat
    4. Tak polévka je uvařená a ani jsem tu papriku tam nedávala, nebylo to potřeba, jen jsem tam dala ten zázvor - polévka prostě podle mého gusta, výborná :-D. Díky opět za inspiraci. Tak já nakonec budu ty papriky zase dělat tento víkend :-), bylo mi koupeno mleté maso :-)....Tak krásný víkend Ti přeji!!!

      Vymazat
    5. No super. Já se přiznám, že jsem s paprikami lehce pozadu a ostuda. Koupila jsem od souseda králíky, takže tuto neděli bude králík, to už nesmím změnit, jinak bude se mi zle povede:) Hned potom příjdou na řadu papriky:)

      Vymazat
    6. Tak králík je králík :-), tak u nás byly že jo, ale já bych ráda zas toho burgiňona, tak uvidím, kdy mi moje drahá polovička koupí to maso :-)....

      Vymazat
    7. Neboj, myslím, že se obě brzy dočkáme svých vysněných jídel. Ty burgiňona a já paprik:)

      Vymazat
  3. To je krása... Je jen škoda, že v tomhle vedru nemám v podstatě hlad... No, aspoň zhubnu... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky chci nemít hlad, lépe řečeno, kéž bych nebyla při chuti! Ani horko mě nezachrání:(

      Vymazat
    2. Tak já jsem na tom jako An, přes den skoro nejím a pak se nacpu večer, když se ochladí :-), no a na večer se jíst nemá, ale mě je to jedno :)

      Vymazat
  4. Já mám hlad teplo neteplo. Tohle je pro mne mučení. Vypadá a zní to fakt chutně. Určitě vyzkouším. Děkuji za recepty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš to jsem ráda, že v tom nejsem sama. Teplo, neteplo:)

      Vymazat
  5. taky dělám Boueuf podle Šárky:)

    jinak koriandr je dílo ďáblovo, jednou jsem ho zasadila, on rostl, rostl ... a pak začal kvést ... a já si při pohledu z okna začala najednou říkat, co to tady doprdele smrdí, kde někdo pálí pneumatiky?!! jó. milej koriandr letěl záhy do popelnice, páč ten smrad byl prostě Moorou neakceptovatelnej

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárka je ikona :)
      Člověče, dík za výstrahu! Už jsem koketovala s myšlenkou, že si ho vyseju. Napadá mě, nenechat ho vykvést. Ne že bych musela mít zelený koriandr všude, ale některá jídla s ním jsou přece jen o level výš.

      Vymazat
  6. Teda to je jeden recept lepší než druhý! Mňam.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pochvala z Jedlíkova, ta zvlášť potěší:) Díky

      Vymazat
  7. Jee tutti, tak ja som prišla vyhladovaná z práce, zjedla som jeden svoj brownie, uvarila si espresso.. a teraz tu čítam toto a slintám. Idem prečítať ešte eMčin post a asi hneď utekám variť večeru... zaslintanú klávesnicu utriem asi až neskôr :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, myslím, že jsem se dnes vytrestaly všechny tři:D Tvoje dnešní brownies jsou epesní! Slintavka se nevyhnula ani jedné z nás!

      Vymazat
  8. Zuzi, nádhera, dala bych si s chutí všechny chody.

    OdpovědětVymazat
  9. vyzerá to naozaj super! hneď by som sa do všetkého s chuťou pustila!

    Kejmy ♥.

    OdpovědětVymazat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...