Stránky

sobota 7. září 2013

Tip na výlet

 Zdravím vás a přeju vám nádherný víkend, který se zdá, že bude ukázkově letně babí. Dnes mám pro vás tip na výlet, který by se na právě takový víkend hodil.
 Budete - li mít čas a chuť určitě někdy vyražte do dvou malých, za to však kouzelných městeček na Dunaji - Esztergom (Ostřihom) a Szentendre (české jméno nemá ale dalo by se přeložit jako Svatý Andrej).Obě jsou lehce dosažitelná z Budapešti. V Szentendre jste za čtvrt hodinky a v Ostřihomi za třičtvrtě. 
 Szentendre mi doporučila kamarádka jako malé městečko s muzeem marcipánu. Ale zdaleka to není jen marcipán, pro který sem stojí zajet. Szentendre je hlavně maďarským uměleckým centrem a mnoho umělců si ho vybralo za svůj domov. Na duchu města to je samozřejmě znát. My jsme tu dorazili někdy po 20. srpnu a v Maďarsku měli ten den státní svátek. Obchody a malé galerie byly většinou zavřené, zato v centru městečka se konala nějaká oslava, pochopila jsem, že to byla obdoba našich dožínek, která byla možná ještě víc zajímavá.




 Ostřihom je z historického pohledu jedno z nejdůležitějších měst v Maďarsku. Narodil se tu král Sv. Štěpán a zároveň je sídelním městem maďarských arcibiskupů. Během jednodenního výletu zvládnete navštívit jak Baziliku - největší katedrálu v Maďarsku, tak malé historické centrum města. Pokud zde budete v létě stojí za to přejet Dunaj přes most Marie Valérie na Slovenskou stranu do Štúrova a koupit si hodinovou plavbu po Dunaji, s výkladem ve slovenštině. Hlavně pro děti je hodinová plavba tak akorát a nenudí se. Dokonce i Bazilika není pro děti tak nudná jak by se mohla zdát. Dá se vyjít na kopuli odkud je krásný výhled. Slabším povahám ovšem nedoporučuju, pohled dolů pod nohy je nic moc. Nad hlavním oltářem je údajně největší plátno (obraz) na světě. U postranních oltářů jsou v apartních skleněných vitrínkách vystaveny ostatky předešlých arcibiskupů. Naše starší to komentovala slovy "Hustý, konečně jsem viděla pravé lidské kosti". Tak nevím, co si mám o tom myslet, nadruhou stranu jsem ráda, že to brala s nadhledem. Podotýkám, že jí je pět. 

Nádherné fotky jak baziliky tak města najdete tady

 Pro mlsné "huby" jako jsem já, mám jeden tip. V maďarsku každoročně vyhlašují soutěž o tzv. zemský dort - Országtorta. Ten, který vyhraje, pak na vás kouká téměř z každé maďarské cukrárny nebo kavárny. Fotka bohužel není, snědli jsme ho dřív než jsme stihli vytáhnout foťák. Ten letošní je oříškově karamelový a docela dost sladký.

Krásný víkend a pokud se rozhodnete cestovat, tak šťastnou cestu a
tuttobene:)

12 komentářů:

  1. Ostřihom miluju, byla jsem tam dvakrát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super. Já tam byla naposledy před více jak dvaceti lety, to ještě nebyl opravený most do Maďaska, takže to pro mě bylo takové retro.

      Vymazat
  2. hezké, klidně mohlo být i víc fotek :)

    jak jste jeli?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to mohlo, ale to bych dostala od svých milých přes držku, že je tu vystavuju:) Vlezli mi na každý záběr. Malá sběratelka kostí se mi tam nakonec na jedné fotce stejně propašovala!
      Jo, jeli jsme klasicky autem. Z Budapešti by se dalo jet až do Osřihomi i lodí se zastávkama v právě v Szentendre a Visegradu.

      Vymazat
  3. Skvělý tip na výlet a krásné fotky!

    OdpovědětVymazat
  4. Jé, tam se mi moc líbí! Naši jezdí každý rok na jaře a na podzim koupat se do Štúrova, berou sebou Žabu a synovce (takže mimo jiné oceňuju přínos pro duševní rovnováhu naší rodiny). Dvakrát jsem tam byla taky, podle mne snad neexistuje lepší místo pro tuzemskou (ehm) dovolenou s harantíkama, to koupaliště je geniálně postavené, ty schůdky, keříky, ochozy...smrádě nikam nespadne, neuteče, ani pomalé babičce. Bazenů dostatek, dobrá teplota vody, dobře přístupné, atrakce... Navíc dobré zázemí co se týká jídla, převlíkárny, ubytování a je to dost velké i pro milion Čechů, co tam jezdí.
    Na maďarské straně v sobotu tradiční trhy, výborné restaurace, promenáda ve městě a kolem katedrály, cestičky i pro kočár...

    Vy jste se nekoupali?
    Sběratelka kostí má krásné šatičky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo štúrovské koupaliště je fajn, dokonce ho pamatuju ještě ze svého dětství!!! My měli tentokrát dost chladno, takže koupání šlo stranou. Naštěstí v Maďarsku v těchto končinách je toho překvapivě hodně k vidění a snězení:D, že dokonce ani děcka nebyly otrávené. Ostřihom je pořád krásná a v takovém lehce rozloženém (ohlodaném) stavu, že to má své kouzlo, super. jen mi je líto těch sobotních trhů, ty jsem nezažila. Vykompenzoavala jsem si to v méstním Tescu zásobou Somloi - Furmint. To jsme jim vykoupili.

      Vymazat
  5. Skvělé tipy na výlet, tutto. Já bych nejraději jela do Budapešti, tam se mi kdysi móc líbilo kdysi a brala bych i tyhle menší města zvlášť když tam bydlí samí umělci :-)...Určitě bych si tam musela ale dát paprikáš :-), který miluju a zákuskem jakýmkoliv nepohrdnu nikde. Musel to být moc fajn výlet!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z Budapešti je to sem co by kamenem dohodil:) Takže pokud se tam vydáte na delší dobu, tak určitě vyjeďte i za humna. Je na co koukat, má to takovou přátelskou domácí a trochu zubem času ohloudanou atmosféru:)

      Vymazat
    2. A to mě zas ta ohlodaná atmoška baví :-D, a Ilcsi si tam náhodou nepotkala? U mě to asi bude jednou výlet za kosmetikou za "humna"....

      Vymazat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...