Stránky

pondělí 30. září 2013

Trocha jablečné inspirace - božský štrúdl

To je on!
Dnes Vám trochu zavoním podzimem:) Sklizeň jablek už u nás na zahradě proběhla a teď stojíme před úkolem jak je co nejefektivněji spotřebovat. 
Tak tedy polechtáme chuťové pohárky a upečeme si jablečný štrúdl. Ten nejlepší, jaký jsem zatím měla!
Vždyky jsem štrúdl (závin) pekla podle mé mamky, úplně jednoduše. Ovšem co jsem vyzkoušela tento ze stránek Marianne venkov, tradice  se otřásla v základech a doma máme nového jablečného favorita. Předesílám, že těsto jsem nikdy nevyráběla vlastní a v dohledné době ani vyrábět nehodlám, ovšem nikdy neříkej nikdy. Zatím se mi skvěle pracuje s hotovým a už rozváleným těstem wavelka a nebo se stejným typem z Lídlu. Podstatná je v tomto receptu náplň.

Co na náplň potřebujeme:
100 g másla
100g hladké mouky
100 g hnědého cukru
1 hvězdička badyánu, 1 kus skořice, 2 hřebíčky (+ pro odvážné 2 kuličky pepře)
750 g jablek
hrst hrozinek
hrst ořechů (vlašských nebo pekanových)

Máslo mouku a cukr rozdrobíme na drobenku. Koření utlučeme v hmoždíři. Já trochu podváděla (červenám se:) a část skořice jsem nahradila už mletou. 
Utlučené koření přesijeme přes sítko do drobenky. Drobenku vysypeme do pánve a za stálého pohazování na mírném až středním plameni necháme zkaramelizovat. 
V tomto bodě mě ještě tlačí bota. Místo aby drobenka zůstala relativně suchá a jen karamelizovala, vyrobila jsem lehce zakaramelizované bláto. Máslo se samozřejmě topilo, ale vůbec to nevadilo.  Drobenku jsem na chvíli šoupla do lednice aby trochu ztuhla a potom se s ní už pracovalo dobře. Olopupaná jablka zbavíme jádřinců a nakrájíme na osminky. Jablka pečlivě promícháme s voňavou drobenkou, hrstí hrozinek a hrstí pekanových ořechů (ty v receptu nebyly, ale já je dala). Drobenka udrží v jablcích veškerou šťávu a náplň lehce zahustí.
Náplň rozprostřeme po středu plátu těsta a boční kraje přes sebe zahneme. 
Těsto nerolujeme, bylo by těžké a dobře by nelistovalo. Pečeme v předehřáté trobě na 200 stupňů 15 minut, pak teplotu ubereme, pečeme ještě dalších 15 minut a máme hotovo.


Recept je podle Lukáše Pohla, šéfkuchaře La Degustation Boheme Bourgeoise a objevil se v zářijovo-říjnovém vydání Marianne Venkov.

A co vy milé dámy, milujete štrúdly? Máte nějakou vlastní finesku, která ten váš pozvedne do kulinářských nebes? Těším se na vaše komentáře, krásné pondělí a
tuttobene:)

16 komentářů:

  1. Ahoj Tuttobene, tak štrůdly ty já mámmoc ráda :) a moc díky za super typ!! S tou drobenkou ho vyzkouším! Já většinou používám lsitové těsto a letos jsem objevila rychlé jogurtové.. užívej si krásných podzimních dnů!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jogurtové těsto určitě u Tebe najdu, viď?
      Štrúdlovou drobenku doporučuju. Opravdu výsledná chuť a konzistence se posouvá do kulinářkých výšin:)

      Vymazat
  2. Dievčatá, prestaňte! :-D Každého to chytá, kvôli tým zimným večerom a ja mám čo robiť, aby som nevypekala každý deň a ak som aj statočná, nabehnem na blogger a tu takéto niečo! Vyzerá úžasne a verím, že to korenie urobí svoje, badián, škorica, dokonca peper, iste skvelá, korenistá, silná chuť!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj, rodina Tě za vypekaní bude milovat:D
      A je to fakt, koření je lehce pikantní a hřejivé. K štrúdlu to skvěle sedí.

      Vymazat
  3. Ooooooooooooooooch vyzerá úžasne! Hneď by som sa pozvala na ochutnávku :D Takúto drobenku som ešte neskúšala, musí to byť mňam mňam. Inak môj tip na vynikajúce lístkové cesto - maslové - z Marks & Spencer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pochvala od takové gurmánky jako ty potěší:) Děkuju za tip na těsto! Z M&S jsem neměla a ani by mě nenapadlo ho tam hledat.

      Vymazat
  4. Drahá Tuttobene - je v troubě :) Ještě večer zakrojíme a jsme docela natěšení, jak bude podle tvého receptu chutnat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je báječné!!! Pozor na spálená patra a bolavá bříška, to jen pro případ, že byste zakrojili příliš brzy:D Věřím, že chutnat bude. Ale i tak by mě zajímalo, jestli jo. Tak dej prosím vědět:) A díky.

      Vymazat
  5. Tak jsme ještě večer zakrojili a opět ráno :) Pro mne to je příjemná změna a moc jsem si pochutnala, nicméně můj manžel se kroutil a šklebil - že toto není to, na co je zvyklý :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jó, chlapi, to je vůbec kapitola sama pro sebe:D Občas taky doma pozoruju, že zvyk je železná košile a že se strašně neradi vzdávají svých zajetých zvyklostí, potažmo chutí.
      Každopádně jsem moc ráda, že Ti chutnal!

      Vymazat
  6. Páni, tak podobný recept vůbec neznám, takže plán na víkend je jasný - naběhnout k dědečkovi pro jablka a péct podle Tuttobene :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odpovídám kapku později, ale doufám, že děda už nabalil košík jablek a u vás doma jste si už pochatnali:)

      Vymazat
  7. Milá tuttobene, zrovna už týden mám v plánu upéct štrúdl, protože mi donesli domů jablíčka -no nestíhám, tak snad už dnes...Tvůj recept vypadá velmi sofistikovaně, takový vůbec neznám. Musím říct, že naposledy jsem to udělala úplně jednoduše, klasika - těsto si nedělám taky, kupuju lístkové, mám ho moc ráda...(no jo spěch), ale byl moc dobrý, jen jsem ochutila mandličkama...Ale když si chci pohrát, tak místo té drobenky co píšeš, já pomažu roztopeným máslem to těsto a posypu opraženou strouhankou (ona hezky nasaje tu šťávu z jablek) a pak už běžný postup...Ta drobenka může být určitě moc dobrá, ale já dělám karamel občas jen tak s jablíčkama, a asi by se mi s tím nepracovalo dobře, jak píšeš, ten karamel je celkem potvora :-). Ale Tvoje gurmánské vychytávky mě prostě baví :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že Tě baví a doufám, že si upečete. Je to jednoduché a oproti klasickému štrúdlu v tomhle zůstává šťáva hezky v jablkách případně trochu nasaje do té posypky a ta pak zhoustne. prostě paráda:)

      Vymazat
  8. Ach, výborně, to se mi hodí! Teď už můžu hodit prohru z bábovkové výzvy za hlavu a klidně si plácnout na tu štrúdlovou :) A dokonce to ani nevypadá složitě; nevím proč mám zrovna ze štrúdlu takový respekt. Asi na tom tenhle podzim zapracuju. Dík za recept, bude se hodit!
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taková ostuda, ale ještě jsem vaše bábovky neviděla, slibuju, že napravím, nevím kdy, ale napravím:)
      Štrúdl z hotového těsta je brnkačka:D

      Vymazat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...